‘Ik ben heel benieuwd naar verhalen van mensen’

Samara Bashir groeide op in Amsterdam en woont nu in Zaandam met haar man en elfjarige dochter. Ze werkt ondertussen al meer dan vijf jaar bij Jeugdbescherming. Lange tijd was ze recruiter. Sinds de start van 2024 werkt ze als communicatieadviseur. Wat nam Samara mee aan ervaring? Wat maakt haar baan zo leuk?

Zingeving en zorg
Samara volgde een commerciële hbo-opleiding in marketing, communicatie en media. Haar eerste werkervaring deed ze op in de entertainment-wereld, bij een poppodium. Maar na een tijdje ging het kriebelen. Samara merkte dat ze behoefte had aan meer zingeving in haar werk. Op de marketing- en communicatieafdeling van een zelfstandige behandelkliniek deed ze haar eerste ervaring op met de doelgroep van mensen die zorg nodig hebben. Na een tijdje op die plek was ze toe aan iets nieuws.

Luisteren en aansluiten
Als recruiter vond Samara gemotiveerde mensen voor mooie én pittige banen zoals die van gezinsmanager. Dit deed ze met veel plezier. Toen de coronapandemie uitbrak, groeide de druk op de arbeidsmarkt. In de eerste fase van de pandemie bleven mensen liever waar ze zaten, carrièresprongen voelden voor velen te onzeker. Na een tijd gingen mensen juist meer nieuwe banen zoeken. De behoefte aan vrijheid en flexibiliteit groeide. Als werkgever moet je aansluiten op de behoeften van de werknemer. Dat betekent goed luisteren.

Nieuwsgierig naar verhalen
Toen ze recruiter was, maakte ze soms video’s om nieuwe medewerkers te werven. Ze vond het heerlijk om creatieve uitingen te bedenken en tekst  om te zetten in levendig beeld.  Daarom was het een logische stap om over te stappen naar het kleine en hechte communicatieteam van Jeugdbescherming. Haar commerciële achtergrond, haar behoefte aan zingeving en bijdragen aan de zorg voor mensen komen nu mooi samen. 

Sociale media
Samara vindt het tof om oudere en nieuwere vormen van communicatie samen te brengen en te zoeken naar wat de interactie met de verschillende doelgroepen verhoogt. Vooralsnog is Jeugdbescherming vooral actief op LinkedIn. Een goed gevuld Instagram-account staat ook in de planning. Het bijzondere – maar soms ook spannende – aan sociale media is dat er directe feedback kan komen op wat je post.

Geen dag hetzelfde
Samara’s werkdagen beginnen met kijken naar wat er speelt in het nieuws en op sociale media. Wat zijn de sentimenten, zijn er bepaalde gebeurtenissen in jeugdzorgland waar de communicatie-afdeling op een zinvolle manier op kan inspelen? Vervolgens doet Samara heel verschillende dingen: een evenement organiseren, een animatievideo maken of een communicatieplan maken voor een project.