ICT- redder in nood

In gesprek met Arno Herfst, medewerker bij het Meldpunt en werkplekbeheerder

Arno Herfst werkt bij het Meldpunt van Jeugdbescherming. Hij verhelpt problemen met laptops en mobiele telefoons en zorgt voor de toegang tot mailboxen, Teams en andere veelgebruikte software. Zijn functie maakt hem naast een bekend gezicht ook een redder in nood voor veel collega’s.

Naam: Arno Herfst
Functie: medewerker bij het Meldpunt en werkplekbeheerder
Bij Jeugdbescherming sinds: 2016

Moeilijkheden bij inloggen en verdwenen bestanden
Arno is tweedelijnsmedewerker, zijn collega’s aan de balie van het Meldpunt schakelen hem in bij ICT-vragen. Deze filter werkt prima, Arno’s werkdagen zouden al snel te druk worden als iedereen hem rechtstreeks om hulp kon vragen. Vaak komen dezelfde vragen voorbij: problemen met de wifi, een camera die het niet doet of inloggen in een mailbox of online vergadering lukt niet. Ook barsten in schermen of problemen bij het opstarten van de computer zijn klassieke problemen waarbij Arno te hulp schiet. Of collega’s vinden bepaalde software of bestanden niet terug.

‘Per ongeluk iets aanklikken, waardoor de lay-out verandert: het overkomt iedereen wel eens. We werken bij Jeugdbescherming met programma’s waarin laatste versies automatisch worden opgeslagen. Toch gebeurt het nog steeds dat mensen per ongeluk belangrijke bestanden verwijderen.’

Dankbaar werk
Wat anderen stress bezorgt, is voor Arno vaak een simpel probleem dat hij in een handomdraai op kan lossen. Arno geniet ervan om op kantoor te werken, daar werkt hij efficiënter dan thuis. Ook tijdens de corona lockdowns heeft hij vooral op kantoor gewerkt. Het blijft fijner om anderen te helpen als je in dezelfde ruimte bent, al lukt hulp op afstand via gedeelde schermen ook. Hij vindt de sfeer op het werk gezellig.

‘Ik hou ervan problemen op te lossen en geniet van het sociale aspect van mijn werk. Mensen zijn altijd blij als ze geholpen zijn. Naar het schijnt schiet het panieklevel op kantoor flink de hoogte in als ik een paar weken met vakantie ben.’

Van jongs af aan interesse in ICT
Arno was als kind al geïnteresseerd in alles wat met ICT en computers te maken heeft. Ernstige oogaandoeningen maakten van zijn studietijd een grillig pad. Toen Arno in 2016 via een jobcoach van het UWV aan de slag kon bij Jeugdbescherming, was hij heel blij dat hij de kans kreeg om met zijn visuele beperking toch te werken, in plaats van thuis te zitten en te leven van een uitkering. Eindelijk kon hij andere mensen helpen met zijn ICT-kennis! Bijna zeven jaar en twee oogoperaties later is Arno’s zicht veel beter. Voor veel collega’s is hij onmisbaar geworden.

‘Lange tijd was mijn ambitie simpelweg aan het werk kunnen. Nu mijn zicht zoveel beter is, merk ik dat ik stilaan ook nieuwe ambities krijg. Zo lijkt het me heel tof om vanuit verschillende disciplines en op grotere schaal zaken uit te zoeken.’

Warme sfeer en goede observator
Het is niet de bedoeling dat Arno zijn collega’s helpt bij problemen met hun privé laptops of telefoon. Maar hij maakt met liefde laptops leeg die ze aan cliënten willen doneren en waardeert de warme werksfeer bij Jeugdbescherming enorm. Ook bestuursleden maken regelmatig tijd voor een praatje en vragen hoe het gaat. Vanuit zijn functie krijgt Arno behoorlijk wat van het reilen en zeilen binnen Jeugdbescherming mee. Hij observeert ook wel eens zaken die beter kunnen.

‘Ik startte in 2016 bij Jeugdbescherming, de verantwoordelijkheden van de jeugdzorg waren net naar het gemeentelijke niveau overgeheveld. Ik zet wel vraagtekens bij hoe dingen in de huidige keten geregeld zijn. Ik zie namelijk veel gezinsmanagers worstelen met omslachtige procedures. Ook jeugdzorg is gebaat bij efficiëntie.’