Het Meldpunt staat paraat voor vragen én praatjes
In gesprek met Shriya Sewbaransingh, medewerkster bij het Meldpunt
Shriya Sewbaransingh werkt sinds twee jaar bij het Meldpunt Servicecentrum. Collega’s kunnen bij haar terecht met problemen met de laptop of telefoon en andere ICT-vragen. Ook kunnen zij bij de balie om een oplader, oordopjes, paracetamol en zelfs een snoepje vragen. Shriya vindt het heerlijk om mensen te helpen en ze geniet van de vele praatjes met collega’s.
Naam: Shriya Sewbaransingh
Functie: medewerkster bij het Meldpunt Servicecentrum
Bij Jeugdbescherming sinds: 2022
Veel geduld
Shriya woont bij haar ouders en broertje in Zaandam. Jeugdbescherming is haar tweede werkgever. Met een mbo-diploma Managementassistent op zak begon ze in coronatijd aan de hbo-studie Pedagogisch Medewerker. Maar door de vele spanningen tussen haar ouders, lukte het niet om vanuit huis te studeren. Shriya merkte dat ze zich niet voldoende kon concentreren op haar studie en koos ervoor om aan het werk te gaan.
‘Ik werkte een tijd bij RijbewijsBelang, een bedrijf dat mensen helpt bij een rijbewijskeuring. Door de wachtlijsten kreeg ik veel boze mensen aan de lijn. Ik bleef geduldig en vastbesloten om iedereen te helpen, ook al hadden ze net een uur lang hun frustratie bij me uitgestort. Na een tijdje ging het kriebelen om wat anders te doen.’
Geen vraag is gek
Van haar beste vriendin Elma hoorde Shriya dat er de functie van meldpuntmedewerker vrijkwam. Shriya besloot te solliciteren en ze werd aangenomen. Haar vaste werkplek is bij de balie op de eerste verdieping. Hier komen alleen collega’s. Geen werkdag is gelijk en Shriya krijgt heel uiteenlopende vragen. Maar mensen komen niet enkel langs met een praktische vraag. Soms willen ze vooral hun hart even luchten. Die openheid is wederzijds.
‘Nieuwe collega’s van uit alle regio’s krijgen bij ons op het kantoor in Amsterdam een laptop en telefoon. Ook helpen we bij technische probleempjes, zoals een update of internetverbinding die niet lukt. We worden gevraagd om koffiemelk, pleisters, paracetamols, tampons en wel vaker om een snoepje. Ook collega’s die benieuwd zijn naar wat er die dag op het lunchmenu staat, lopen even langs. Geen enkele vraag vind ik gek. Ik ben ook Bhv’er en verleen eerste hulp als dat nodig is.’
Leren door te doen en voor jezelf opkomen
Soms steekt het wel een beetje dat Shriya nog geen hbo-studie voltooide. Maar ze geniet van de vele kansen die ze bij Jeugdbescherming krijgt. Ze leert vooral door te doen en nieuwe dingen uit te proberen. Zo zoekt ze als ze een vraag heeft naar een helder filmpje op het internet. Op die manier krijgt ze iets nieuws snel onder de knie. Ook van haar directe collega’s leert ze veel. Shriya is blij met de hechte band met haar collega’s. Ze zit lekker in haar vel op het werk en geniet van de sfeer in haar team, dat veel zelfstandigheid krijgt en weinig aansturing nodig heeft.
‘Toen ik twee jaar geleden begon, durfde ik niet veel, zeker geen ‘nee’ zeggen. Mijn collega’s leren me voor mezelf opkomen, ze geven me meer verantwoordelijkheid. De steun van collega’s is heel fijn. Veel van mijn collega’s hebben veel levenservaring. Ik leer elke dag van hen!’