School2Care geeft jongeren nieuwe kansen
Juliëtte Dehue werd als stagiaire al snel gegrepen door de werkwijze van School2Care. Deze samenwerking geeft jongeren met een forensische en meervoudige problematiek in Osdorp een nieuwe kans om onderwijs te volgen én thuis te blijven wonen. Wat maakt deze jonge zorgcoördinator zo enthousiast?
Kansen geven
Juliëtte koos tijdens haar studie criminologie voor forensische orthopedagogie. Toen ze op zoek ging naar een klinische afstudeerstage, wees een studiegenoot haar op de vacature voor een stagiair(e) gedragswetenschapper bij School2Care. Die stage werd een betaalde baan. Nadat Juliëtte drie jaar lang als coach de jongeren begeleid had en zelf voor de klas had gestaan, kreeg ze de rol van zorgcoördinator.
‘Toen ik zes jaar geleden kwam solliciteren voor de stage, knalde er een meisje luid scheldend de gang op. Dat was wel even schrikken. Maar ik hou ontzettend van mijn werk. Alle jongeren krijgen een nieuwe kans, het maakt niet uit om welke heftige reden ze zijn aangemeld.’
Onderwijs als middel
School2Care is een intensief programma waarin onderwijs en zorg samengaan. De jongeren volgen lessen in een kleine klas. Ze worden begeleid zodat ze terug kunnen naar hun oude school of kunnen starten met een vervolgopleiding of werk. De School2care coach is de spin in het web, die de lijntjes kort houdt, de jongere zonder oordeel benadert en hem of haar regelmatig een spiegel voorhoudt. De coach kijkt naar welk rooster het best aansluit. Daarnaast zijn ook jeugdhulpverlening, jeugdbescherming en scholen nauw betrokken.
‘Onderwijs is niet het doel, maar het middel om tot gedragsverandering te komen. De jongere krijgt een nieuwe kans om bij School2Care onderwijs te volgen. We stemmen het onderwijs nauw af met de samenwerkingspartners en zorgen dat ook de hulpverlening door kan gaan.’
Voortgezet speciaal onderwijs
De helft van het team is docent, de andere helft is in de jeugdzorg opgeleid. De jongeren volgen bij School2Care themalessen. Daarnaast krijgen ze gedragsvakken en oefenen ze met sociale vaardigheden. De lessen vinden plaats in kleine groepjes van zo’n acht jongeren. Het lesrooster is flink gevuld met wel 38 uur les per week, maar veel jongeren hebben een aangepast rooster.
‘Sommige jongeren krijgen tegelijkertijd traumabehandeling. Of ze hebben een dagbesteding, die Levvel begeleidt. Bij verslaving krijgt een gezond dag/nachtritme extra aandacht.’
Avondprogramma
Jongeren met een betaald baantje hoeven niet naar het avondprogramma. Voor wie geen ‘positieve vrijetijdsbesteding’ heeft en niet thuis of bij familie of vrienden kan eten, is er een avondprogramma. Er zijn sportschoolpasjes beschikbaar. Regelmatig wordt er een film vertoond. Er gaat veel aandacht naar sociale omgangsvormen en basale zaken.
‘Hoe werkt een oven, hoe bak je een ei, hoe gebruik je bestek? Zelfs samen aan tafel eten is nieuw voor een groot deel van onze jongeren. Dit werk doet me beseffen hoeveel we soms van deze jongeren verwachten. Ik begrijp nu beter hoe snel een aanvaring met een docent of boze tramchauffeur kan ontstaan.’
Nieuwe dag, nieuwe kansen
De begeleiding die de jongeren krijgen, heeft betrekking op al hun leefgebieden. Het team heeft goed in kaart waar de leerlingen zijn en wat er bij hen speelt. Als het even misgaat, zorgt een nieuwe dag voor nieuwe kansen. Ook bij moeilijke situaties blijft de basisvraag wat de jongere nodig heeft om betrokken te blijven.
‘Vliegt er een stoel door de gang? Dan mag de leerling vertrekken en kijken we een dag later naar het waarom van dit gedrag.’
Ouders zijn onmismaar
De ouders worden nauw betrokken, zij hebben net als de vorige school van de jongere een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat een jongere weer mee kan draaien. Ook als leerlingen niet meer thuis wonen, kennen ouders hun kind vaak het best. Dat maakt ze onmisbaar als samenwerkingspartner.
‘Ouders zijn belangrijk om de begeleiding goed te laten aansluiten. De coach belt hen ook op als het goed gaat. De ouders van onze leerlingen zijn niet gewend dat er positieve berichten vanuit school komen over hun kind.’
Gesmeerde samenwerking
Vanaf de start van School2Care voerde Jeugdbescherming de regie binnen de gezinnen. Toen kwamen alle aanmeldingen van het voortgezet speciaal onderwijs. De samenwerking met Jeugdbescherming loopt na al die jaren gesmeerd. Wederzijdse verwachtingen zijn helder en Jeugdbescherming zorgt zoveel mogelijk voor vaste gezinsmanagers. Bij sommige jongeren volstaat het preventieve kader en wordt er nauw samengewerkt met het Ouder- en Kindteam.
‘Met de omslag naar inclusief onderwijs komen er ook jongeren uit het reguliere onderwijs. Reguliere scholen hebben steeds meer middelen en mogelijkheden om uitval van leerlingen te voorkomen. Als de problematiek toch te hardnekkig is, is plaatsing op School2Care een logischere vervolgstap dan plaatsing op het reguliere Voortgezet Speciaal Onderwijs.’
Overal oren en ogen
Juliette voelt zich door de hoge betrokkenheid van het team nooit alleen. Ook een voetbalcoach of leerplichtambtenaar kan een samenwerkingspartner worden. Doordat zoveel mensen meewerken, wordt het makkelijker om jongeren op de radar te krijgen. Dat merkte ze onlangs ook weer, toen een zeventienjarige jongen door zijn oude school aangemeld werd. Het was onduidelijk waar hij sliep en wie als ouder of verzorger bij het traject betrokken kon worden. Toen Juliette samen met de coach op huisbezoek ging, bleek de jongen nog thuis te wonen. Met de jongere en ouders maakten ze heldere afspraken en ze maakten meteen een afspraak voor een intakegesprek. Na een geslaagd School2Care traject met intensieve betrokkenheid van zowel Jeugdbescherming, ambulante hulpverlening en de coach kon deze jongen weer terug naar school.
‘De jongen besefte snel dat we hem samen goed in de gaten hielden. Door de snelle feedback begon hij de juiste keuzes te maken. Na een tijdje keurde de rechter goed dat de ondertoezichtstelling werd gestaakt. Hij volgt nu weer onderwijs op het ROC.’