Een luisterend oor geeft bestaansrecht

Moraya (25) maakte een debuutalbum over haar heftige jeugd vol jeugdzorg


Toen ze negen maanden oud was, werd Moraya voor het eerst uit huis geplaatst. Ze wist tijdens haar jeugd niet beter dan dat er hulpverleners in het gezin kwamen. Ze verhuisde wel vijftien keer en woonde zowel in een gezinsgroep als in meerdere jeugdzorginstellingen. Nu studeert Moraya aan de HvA en raakt ze vele snaren met haar debuutalbum ‘Valse start’ en de gelijknamige theatervoorstelling. ‘Een eerbetoon aan wie de uitdagingen van een moeilijke jeugd heeft overwonnen en een boodschap van hoop voor wie nog steeds vecht.’

Altijd iets aan de hand
Moraya groeide op met haar alleenstaande moeder en oudere halfbroer. Haar jeugd was heel onrustig en ‘rumoerig’. Haar alcoholverslaafde moeder werd overrompeld door het moederschap en Moraya’s vader was niet in beeld. Als jong kind droeg Moraya al veel verantwoordelijkheid. Op haar album ‘Vaste start’ kiest Moraya vaak voor het perspectief van dit kind, dat veel ervaart maar nog niet kan plaatsen wat ze meemaakt en voelt. Ondertussen ziet ze hoe ze als klein meisje ‘geparentificeerd’ werd.

Een diepgeworteld gevoel van afwijzing
Moraya’s oudere halfbroer kropt emoties op, terwijl zij altijd meer naar buiten gericht was. Onrecht vindt ze onverdraaglijk en laat ze niet onbenoemd. Dat maakte Moraya ook moeilijker voor haar moeder. Maar hoewel Moraya altijd veel deelde over hoe ze zich voelde, werd ze niet gehoord. Niet door haar moeder, niet op school, niet door vrienden of hulpverleners. Het gevoel van afwijzing en niet goed genoeg zijn zit diepgeworteld. Zelfs nu het beter met haar gaat, kan ze dit gevoel moeilijk van zich afschudden. Bevestiging van de buitenwereld blijft erg belangrijk.

Als foetus al ritmegevoel         
Een onrustige, onveilige jeugd vormde de basis van Moraya’s leven, maar de muziek is er minstens even lang. Moraya werd verwekt tijdens een kortstondige romance van haar moeder, een bassiste, met een Puerto Ricaanse dj. Ook zwanger stond haar moeder op podia basgitaar te spelen. Moraya herinnert zich uit haar jonge jaren veel wilde feestjes met muzikanten. 

Missie groter dan angst
Op haar negentiende, schreef ze tijdens ExpEx, een opleiding tot ervaringsdeskundige, het liedje ‘Dossier 107’. Aanvankelijk vond ze het eng om mee te doen met de voorstelling. Maar toen Moraya merkte dat haar muziek echt aankwam bij het publiek, voelde ze ook dat haar missie groter was dan haar angst. Tijdens die voorstelling werd voor het eerst haar ‘geheim’ blootgelegd: een heftige jeugd vol jeugdzorg en traumatische ervaringen.

Kantelpunt
Toen ze begin twintig was, belandde Moraya in een gewelddadige relatie. Door de zelfanalyse die gepaard ging met de opleiding tot ervaringsdeskundige, herkende Moraya de destructieve patronen vrij snel. De relatie ging een paar maanden later uit en Moraya bleek zwanger te zijn. Het besluit om deze zwangerschap te onderbreken, bleek het grote kantelpunt in haar leven. Ook al wilden haar traumatische ervaringen haar in de onveilige relatie houden, haar intuïtie en overlevingsdrang bleken sterker.

Kiezen voor vreugde
Toen ze met de opleiding Social Work startte, merkte ze al snel dat dit niet haar pad was. Ze wilde voor vreugde kiezen. De bron daarvan ligt voor Moraya in haar creativiteit. Daarom maakte ze de switch naar de opleiding Creative Business. Met haar album en voorstelling toont ze nog steeds maatschappelijke betrokkenheid. De boodschappen die ze met haar muziek overbrengt helpen mensen ook. Ze ervaart zichzelf als een kanaal dat gevoelens omzet in muziek.

Eerst luisteren, dan behandelplan
Toen Moraya terugkeek in haar dikke dossier, zag ze nergens vermeld dat ze van zingen houdt. Terwijl ze met haar muzikaliteit geboren is! Daarom ziet Moraya het als haar belangrijkste missie om mensen nieuwsgierig te maken naar elkaar. Want luisteren geeft bestaansrecht. Wie zich gezien voelt, krijgt ruimte om zichzelf te zijn. Dat geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor de hulpverlener.